tisdag 11 januari 2011

En förändring till det bättre?

Allén var full av grönt och lyste mot mig där med släpande steg tog mig fram. Första skoldag. Mina baggy pants hängde lite ner över rumpan. Den fyra storlekar för stora South pole tröjan såg ut som en tält, men det var meningen också. Mitt hår var ihopsatt i en slarvig tofs. I handen hade jag mina betyg. Medelmåttiga. Första dagen på gymnasiet låg jag med huvudet på bänken och var uttråkad. Iscool var mitt mellannamn.

Om några minuter skulle gymnasiet vara över. Kanonväder. Utanför väntade min familj med en stor skylt med mitt namn på. I handen hade jag mitt stipendie, som jag mottagit av rektorn för bästa betyg i min årskull. Min vita klänning var snorttajt och de höga skorna vingliga. Vi stod och fnissade och höll varandra i hand, mitt tjejgäng. Så nervöst det var. En sista blick i spegeln och påfyllning av läppglans. De blonda lockarna låg perfekt. När jag försökte springa ut genom dörren till friheten var jag säker på att jag såg ut som en liten prinsessa som trippade fram.


Utmaning 2011:11 - 11 januari Skriv om att förändra utseende. http://skrivpuff.blogspot.com

10 kommentarer:

  1. Jättegullig text som speglar den lillas tankar

    SvaraRadera
  2. Vilken uppryckning och mognad men fortfarande den tuffa tjejen som hittat nya uttrycksätt.

    SvaraRadera
  3. Var det verkligen en föbättring eller ?

    SvaraRadera
  4. Nya tider, nya behov, nytt utseende. Bra.

    SvaraRadera
  5. Allt vi gör förändrar oss i viss mån. Du skildrar en stor. Bra skrivet

    SvaraRadera
  6. Bra skrivet! Marmorias kommentar mycket träffande :-)

    SvaraRadera
  7. Bra text. 3 år, ett liv i livet...

    SvaraRadera