söndag 2 oktober 2011

Det ingen ser, det ingen vet.

De blödande såren i min själ är osynliga för blotta ögat. De lämnar fotavtryck av mina klackar, där jag tar mig mellan soffan och bordet med spriten, men det är ingen som ser.
    Dunk-dunk-dunk. Swedish house maffia flödar ut ur högtalarna och får igång festen. Alla hoppar, skrattar och ser ut som spratteldockor. Alkoholen rinner ner i deras strupar och pumpar upp stämningen ännu mer. Men inte för mig.
   Jag halsar ur flaskan med vodka. 
   Du sjunger högt: "Birra, birra, bärs, bärs, bärs" och hänger på ditt nästa offer medan ölen rinner ned från din haka. Snart har du trasat sönder henne också.
   "Kom och dansa med mig", väser en svettig ölstinkande kille i mitt öra samtidigt som han vinglar till och häller halva ölglaset i soffkudden bredvid mig.
   Jag skakar bestämt på huvudet och sveper tequilan i shotglaset. Killen rycker nonchalant på axlarna och vinglar vidare.
   En gång var det jag där ute på golvet, skuttandes, hoppandes, glädjerusande och ovetande. Det var då. Nu saltar jag i såren med sprit och låter dem blöda.
   Du frågade om jag ville ta luft. Du frågade mig om jag ville. Du trodde nej betydde ja.
   I soffan sitter ett spöke, jag. Ett ihåligt skal av vad som varit, men det är det ingen som ser. De blödande såren i min själ kommer inte läka. De blödande såren som du gjorde med våld i min själ är för evigt inristade i mitt kött. Det osynliga du tog ifrån mig på fyllan med våld, det är det ingen som ser. Det är det ingen som vet. Bara jag.

10 kommentarer:

  1. Stark text...att tvingas bli en iakttagare istället för att få leva sitt liv...

    SvaraRadera
  2. "Nu saltar jag i såren med sprit och låter dem blöda."

    SvaraRadera
  3. Ja, mycket stark och smärtsam (och jättefint skriven) text!
    Den går in i djupet av min själ.

    SvaraRadera
  4. Kan bara stämma in i kören: smärtan är starkt skildrad. Som en knytnäve i magen.

    SvaraRadera
  5. Håller med, kan inte lägga till något konstruktivt. Bra.

    SvaraRadera
  6. Det finns ställen i texten som visar att du är en god stilistiker. Maria Vernersson har påpekat ett sådant. Men det finns fler. Bra symbolik. Stark text och smärtsamt tydlig ibland. Bra
    Cissi( kan inte logga in på min bloggsida, bara på förstasida, så jag får skriva som anonym) från Cissis skrivhörna

    SvaraRadera