söndag 23 januari 2011

Frökens kateder

Caroline och jag kvävde ett fniss, såg på varandra och kvävde ett till. När alla andra gått ur klassrummet för att gå rast, smög vi fram, fnissade lite till och gick sedan visslandes ut ur klassrummet.
”Vad har ni för er?” Det var fröken som frågade, när vi kom ut på skolgården.
”Inget”, svarade jag snabbt. Caroline och jag brast ut i ännu ett fnissanfall igen. Fröken skakade förbryllat på huvudet och gick bort mot fotbollsplanen.
Klockan ringde in och vi satte oss återigen i bänkarna. Fröken satte sig vid katedern och drog ut lådan, för att ta fram tavelkritor.
Hon skrek till och flög upp på fötter och pekade mot lådan. Klassen fnissade till. Hon tittade upp och såg misstänksam ut över elevskaran i bänkarna. Sedan gick hon med bestämda steg fram till lådan. Hon höll upp det för klassen. Det var en gummiorm. Med bister min sa hon: ”Okej, vem av er var det?”
Caroline och jag kunde inte hålla oss länge, utan vek oss av skratt.

8 kommentarer:

  1. Fröken förstod säkert vem som gjort hysset :-). Väntar hon på ett erkännande, kanske? Kul.

    SvaraRadera
  2. Gott gammalt hyss. Läskigt, jag fick en déjà-vu och tyckte att jag läst exakt den här texten vid ett tidigare pufftillfälle.

    SvaraRadera
  3. Här gâr det verkligen att känna igen sig själv..

    SvaraRadera
  4. Typiskt elevhyss mot sin lärare. Många gummiormar har de nog fått se i sina dagar!

    SvaraRadera